Direct naar de inhoud

Lekkage acrylnitril Station Amersfoort

Status : Afgerond

Het vervoer van gevaarlijke stoffen brengt risico's met zich mee. Dat is onvermijdelijk. Dat betekent echter niet dat al de risico’s die het huidige vervoer van gevaarlijke stoffen met zich mee brengen, zonder meer aanvaardbaar zijn. Dit vervoer zou evenals het belangrijkste deel van het spoorvervoer zo moeten worden uitgevoerd dat alleen bijzondere factoren nog risico’s vormen. Het onderzoek van Raad voor de Transportveiligheid naar het ongeval met acrylnitril dat zich op 20 augustus 2002 voordeed op het stationsemplacement van Amersfoort, heeft uitgewezen dat dit vervoer in de praktijk nog lang niet op die manier is ingericht.


Op deze dag staat in station Amersfoort een goederentrein met bestemming Duitsland waarin zich direct achter de locomotief een ketelwagen bevindt gevuld met ruim 70.000 liter uitermate gevaarlijke acrylnitril. De trein staat er al sinds vijf uur 's morgens. De machinist is na aankomst naar huis gegaan zodat de trein feitelijk zonder enige bewaking of toezicht midden in de stad geparkeerd staat. Om 11:03 wordt ontdekt dat de ketelwagen met acrylnitril lekt. Om 11:28 wordt besloten een gebied met een straal van 100 meter te ontruimen. Pas 25 minuten later wordt het treinverkeer dat de ketelwagen op enkele meters afstand passeert stilgelegd. De brandweer schakelt de regionale officier gevaarlijke stoffen in. Het gemeentelijke crisisteam dat intussen is ingesteld, neemt op basis van de beperkt beschikbare informatie het zekere voor het onzekere en laat om 13:20 een gebied met een straal van 500 meter afzetten.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.