Gevonden delen Buk-raket in rapport Onderzoeksraad

Naar aanleiding van de berichtgeving op maandag 6 juni 2016 over bij het MH17-onderzoek gevonden onderdelen van een Buk-raket, wil de Onderzoeksraad duidelijk maken dat het daarbij niet gaat om recent gevonden onderdelen. Het gaat om onderdelen die tijdens het MH17-onderzoek van de Onderzoeksraad zijn geborgen.

In het eindrapport ‘MH17 Crash’ staat in paragraaf 2.12.2.8 (digitaal rapport pagina 86, gedrukt rapport pagina 87) het volgende vermeld over de onderdelen:

Tijdens de berging van wrakstukken zijn er in de buurt van het wrak een aantal delen gevonden die niet van het vliegtuig of de inhoud daarvan afkomstig zijn. De gevonden delen leken afkomstig te zijn van een grond-luchtraket. De delen waarvan vermoed werd afkomstig te zijn van een grond-luchtraket zijn op dezelfde manier naar luchtmachtbasis Gilze-Rijen getransporteerd als de wrakstukken van het vliegtuig. Bij aankomst zijn deze delen op dezelfde manier onderzocht als de wrakstukken van het vliegtuig. Vervolgens werden de delen waarvan vermoed werd dat zij afkomstig waren van een grond-luchtraket, onderworpen aan forensisch onderzoek als onderdeel van het strafrechtelijk onderzoek (zie paragraaf 2.16 van het rapport MH17 Crash). Teneinde het strafrechtelijk onderzoek niet te hinderen, heeft de Onderzoeksraad besloten om niet alle afbeeldingen van de geborgen fragmenten te publiceren die aan de Annex 13 partners zijn gepresenteerd tijdens de voortgangsvergadering in augustus 2015…”
 

Figuur 36 (MH17 crash)

In de betreffende paragraaf zijn ook bovenstaande afbeeldingen van drie van de gevonden onderdelen geplaatst, met daarbij de tekst:

“De omvang en de vorm van de geborgen delen komen overeen meteen grond-luchtraket uit de 9M38-serie. In figuur 36 worden afbeeldingen worden afbeeldingen van drie van de onderdelen getoond met een aanduiding waar zij zich op een grond-luchtraket uit de 9M38-serie bevinden: namelijk de straalbuis van een motor(1), deel van één van de vier stabilisatorvinnen (2) en een datakabel (3).”

Op 11 augustus 2015 hebben de Onderzoeksraad en het Joint investigation Team (JIT) een gezamenlijk bericht uitgebracht over de vondst van de onderdelen en het feit dat deze onderdelen meegenomen zouden worden in zowel het strafrechtelijk onderzoek als in het onderzoek naar de oorzaak van de crash.