Direct naar de inhoud

Op 22 oktober 2012 stegen in de namiddag vlak na elkaar twee eenmotorige propellervliegtuigen op van vliegveld Lelystad voor een formatievlucht. De formatievlucht  was bedoeld om vanuit het eerste vliegtuig (de Diamond DA-40D TDI) video-opnamen te maken van het tweede vliegtuig (de General Avia F22-B). Hierbij vloog de Diamond met een constante kruissnelheid rechtdoor en zou de General Avia aan de rechterzijde vliegen  om vervolgens horizontaal met een scherpe bocht van de Diamond weg te draaien. Het eerste deel van de vlucht verliep zoals gepland, maar in plaats van een wegdraaiende bocht naar rechts maakte de General Avia een aerobatic manoeuvre middels een rolbeweging naar links, waarbij het vliegtuig om de langsas rolde. Bij de uitvoering hiervan botste de General Avia met de rechterzijkant onder andere op het horizontale stabilo van het staartstuk van de rechtdoorvliegende Diamond. Door de klap brak het stabilo af en dook de Diamond naar beneden en vloog met een hoge snelheid onder een steile hoek naar de grond. De twee inzittenden van de Diamond kwamen hierbij om het leven. Door de botsing raakte de motor van de General Avia gedeeltelijk los waardoor dit vliegtuig eveneens neerstortte, de twee inzittenden raakten zwaar gewond.

Uit het onderzoek naar de botsing is geen eenduidige oorzaak naar voren gekomen. Een technische oorzaak is onwaarschijnlijk , het weer speelde ook geen rol. Het besluit om af te wijken van de plannen en een aerobatic manoeuvre uit te voeren, is waarschijnlijk tijdens de formatievlucht genomen. Het is niet besproken in de voorbereidende briefing van de vlucht. Waarom tot de aerobatic manoeuvre werd besloten, is onbekend gebleven. Bij de uitvoering van de manoeuvre is mogelijk een stuurfout gemaakt, is het zicht belemmerd of was er sprake van een kortstondig verlies van motorvermogen door het uitvoeren van de aerobatic manoeuvre.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.