Onderzoeksraad start onderzoek naar veiligheid fietsverkeer

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is een onderzoek gestart naar de veiligheid van fietsers. Het onderzoek spitst zich toe op ongevallen in het fietsverkeer. Dit zijn ongevallen waarbij enkel fietsers, brom- en snorfietsers en bijvoorbeeld gehandicaptenvoertuigen bij betrokken zijn. Omdat het aantal ongelukken in het fietsverkeer de laatste jaren toeneemt en het aantal fietsers stijgt, ziet de Raad voldoende aanleiding voor een breed onderzoek naar veiligheid van het fietsverkeer. Ongevallen tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer worden niet onderzocht, omdat hierbij al veel bekend is over de oorzaken en mogelijke oplossingen.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is een onderzoek gestart naar de veiligheid van fietsers. Het onderzoek spitst zich toe op ongevallen in het fietsverkeer. Dit zijn ongevallen waarbij enkel fietsers, brom- en snorfietsers en bijvoorbeeld gehandicaptenvoertuigen bij betrokken zijn. Omdat het aantal ongelukken in het fietsverkeer de laatste jaren toeneemt en het aantal fietsers stijgt, ziet de Raad voldoende aanleiding voor een breed onderzoek naar veiligheid van het fietsverkeer. Ongevallen tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer worden niet onderzocht, omdat hierbij al veel bekend is over de oorzaken en mogelijke oplossingen.  

Per jaar vallen er circa 50 doden en ruim 9.000 ernstig gewonden in het fietsverkeer, waarbij geen auto’s of vrachtauto’s zijn betrokken. Doordat het aantal fietsers en de variatie aan voertuigen op het fietspad blijft stijgen, zal naar verwachting ook het aantal ernstige ongelukken toenemen. Omdat er daarnaast relatief weinig kennis is over ongevallen in het fietsverkeer en deze ook vrijwel niet geregistreerd worden, verwacht de Raad dat er veel mogelijkheden zijn om de veiligheid te verbeteren.

Onderzoek
Het onderzoek richt zich zowel op het gedrag van fietsers als op de diversiteit van voertuigen en de infrastructuur.  Naar verwachting zal dit onderzoek ongeveer een jaar in beslag nemen.