Direct naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • Verantwoordelijkheid voor veiligheid bij aanbestedingen openbaar vervoer moet duidelijker

Den Haag, 28 april 2011

Op 20 februari 2010 vonden twee voorvallen plaats in de metrotunnel van Amsterdam. Rond vier uur ’s middags ontstond brand in de achterste cabine van een metrotrein die net was binnengekomen op het ondergrondse metrostation Centraal Station, het eindpunt van de metrolijn. De metrotrein en het station moesten worden ontruimd en de brand werd door de brandweer geblust. Niemand raakte gewond. Tegen half vijf diezelfde middag vertrok een metrotrein van het bovengrondse station Amstel in de richting van het ondergrondse station Wibautstraat. De metrotrein moest voor een sein stoppen omdat er op station Wibautstraat nog een metrotrein stond. Deze stilstaande metrotrein kon niet vertrekken als gevolg van de brand op het Centraal Station. Het spoor op de helling was echter glad, waardoor de tweede metrotrein onvoldoende kon remmen en achterop de stilstaande metrotrein botste. Er raakten 31 mensen lichtgewond, waaronder een van de twee bestuurders. Beide metrotreinen raakten zwaar beschadigd.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.