Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Verlies van controle over de richtingsbesturing tijdens waterlanding, Consolidated PBY-5A Catalina
De tweemotorige amfibie Consolidated PBY-5A Catalina. Bron: J. Redeker
De tweemotorige amfibie Consolidated PBY-5A Catalina. Bron: J. Redeker

Verlies van controle over de richtingsbesturing tijdens waterlanding, Consolidated PBY-5A Catalina

Status : Afgerond

Op 15 augustus 2017 voerde de bemanning van een historisch amfibievliegtuig een vooraf geplande ‘splash-and-go’ manoeuvre uit op het IJsselmeer. Tijdens de landing op het water ervaarden de bemanning problemen met de besturing. Tijdens de daling voor de landing op Lelystad Airport kwam het neuswiel niet naar buiten en was een landing met ingetrokken neuswiel onvermijdelijk.

De schade als gevolg van de waterlanding bleef beperkt tot de constructie van het neuswiel en de neuswieldeuren. Door de landing op het vliegveld raakte de onderzijde van de neus van het vliegtuig beschadigd. De achttien inzittenden bleven ongedeerd.

Publicatie

Tijdens de landing op het water draaide het vliegtuig scherp naar links, hoogstwaarschijnlijk als gevolg van een vervormde linkerneuswieldeur die water schepte. De schade aan de deur is onbekend omdat deze, ondanks een zoekactie, niet is teruggevonden. Door de vervorming van de deur is het sluitmechanisme van de deur vervormd. Doordat de sluitmechanismen van de linker- en rechterneuswieldeur zijn gekoppeld, kon ook de rechterdeur niet meer worden geopend. Ten gevolge hiervan kon het neuswiel niet meer naar beneden worden geselecteerd. 

Omdat het neuswiel niet naar beneden kon worden geselecteerd, was de bemanning gedwongen een landing zonder neuswiel uit te voeren. Deze werd zodanig uitgevoerd dat alleen de onderzijde van de neus van het vliegtuig beschadigd raakte.

Het volledige rapport is in het Engels gepubliceerd.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.