Op woensdag 15 november 2017 lag het Nederlandse vrachtschip Lady Christina in de haven van Rauma (Finland) waar het een lading chinaklei had gelost. Na het lossen werd het schip door de bemanning schoongemaakt. Tijdens het schoonmaken reed men met de eigen kraan van het schip over het luikhoofd en spoot men het luikhoofd schoon. Omstreeks 9.30 uur werd een Filipijnse matroos levenloos aangetroffen in het bakboords gangboord. De matroos werd aangetroffen met een zeer ernstige verwonding aan de nek. Het was direct duidelijk dat het slachtoffer overleden was. Naar alle waarschijnlijkheid raakte de matroos bekneld tussen de over het luikhoofd rijdende kraan en een horizontaal constructiedeel in het gangboord.

Publicatie

Het ongeval wordt geclassificeerd als een zeer ernstig ongeval als bedoeld in de Casualty Investigation Code van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en EU-richtlijn 2009/18/EG. Dit betekent dat Nederland als vlaggenstaat de plicht heeft ervoor te zorgen dat een onderzoek wordt uitgevoerd. Deze onderzoeksplicht ligt ook vast in het Besluit Onderzoeksraad voor veiligheid. Direct na het ongeval zijn onderzoekers afgereisd naar de ongevalslocatie.

Daarnaast is technisch en forensisch onderzoek gedaan door de Nederlandse politie op de plaats aan boord waar het slachtoffer is gevonden.

Beeldmateriaal

Onderzoeksgegevens

Thema Scheepvaart

Startdatum onderzoek

Publicatiedatum rapport

Type Verkort onderzoek

Status Afgerond

Fase Publicatie