De Boeing 747-400 met registratie TC-ACR was gepland om een vrachtvlucht uit te voeren van Maastricht Aachen Airport naar King Abdulaziz International Airport in Jeddah. Tijdens de start raakte het toestel van de baan. Niemand van de bemanning raakte gewond. Het vliegtuig liep aanzienlijke schade op.

Het volledige rapport is in het Engels gepubliceerd.

Publicatie onderzoek

Asymmetrische stuwkracht

Het vliegtuig was gepland om een vrachtvlucht uit te voeren van Maastricht Aachen Airport naar King Abdulaziz International Airport in Jeddah. Nadat het vliegtuig was geladen, taxiede de gezagvoerder, die het vliegtuig bestuurde, naar baan 21. Toen het vliegtuig omstreeks 22.35 uur de startbaan was opgedraaid begon de gezagvoerder meteen met de start. Hij drukte de gashendels naar voren en toen de motoren waren gestabiliseerd, drukte hij de TO/GA-schakelaars in waardoor de motoren naar het geselecteerde startvermogen gingen.

Toen het vliegtuig een snelheid had bereikt van ongeveer 30 knopen, verloor de buitenste motor aan de rechterkant (motor #4) plotseling vermogen. Het vliegtuig ging naar rechts als gevolg van de asymmetrische stuwkracht. De gashendels werden niet onmiddellijk teruggetrokken tot stationair, waardoor deze asymmetrische stuwkracht bleef bestaan. Pogingen om het vliegtuig door middel van neuswielbesturing en differentieel remmen terug te sturen naar het midden van de startbaan, waren niet succesvol. Het vliegtuig was onbestuurbaar. Het toestel reed van de startbaan af en reed verder in de zachte grond aan de rechterkant van de startbaan. De weerstand van de zachte grond en het uiteindelijk dichttrekken van de gashendels zorgden ervoor dat het vliegtuig tot stilstand kwam.

Startle effect

Na het verlies van vermogen van motor #4, reageerde de bemanning niet zoals zij getraind was en waren de reacties daarop niet in overeenstemming met de procedures voor een afgebroken start zoals die in de handboeken zijn beschreven. Vliegtuigbemanningen zijn getraind in het omgaan met afgebroken starts als gevolg van onverwachte motorstoringen. Het verrassingselement tijdens de training in een vluchtsimulator is echter zeer beperkt. Bemanningen weten immers dat er tijdens de training een motorstoring zal optreden. Dit vermindert het verrassingselement tijdens simulatorsessies aanzienlijk. Hierdoor is de kans dat het startle effect tijdens de training optreedt, minimaal.

De oorzaak van de compressor stall is niet uitgebreid onderzocht. Sommige motoronderdelen zijn echter wel onderzocht. Hoewel sommige moesten worden gereviseerd als gevolg van slijtage (vanwege de leeftijd van de motor), kon geen van deze motoronderdelen worden gekoppeld aan de compressor stall. De compressor stall was mogelijk een gevolg van de algemene technische staat van de motor.

Beeldmateriaal

Onderzoeksgegevens

Thema Luchtvaart

Startdatum onderzoek

Publicatiedatum rapport

Type Verkort onderzoek

Status Afgerond

Fase Publicatie