De PH-EMW, een Diamond DA-40 D, voerde een lokale vlucht uit vanaf Eindhoven Airport met aan boord de gezagvoerder en een grondwerktuigkundige. Deze laatste was aan boord omdat hij tijdens de vlucht de resultaten van een reparatie wilde bekijken. Tijdens de kruisvlucht begon het motortoerental te fluctueren. Het beschikbare motorvermogen nam af en was onvoldoende om voldoende snelheid en hoogte te handhaven, waardoor de gezagvoerder genoodzaakt was een noodlanding uit te voeren. Bij de landing nabij het dorp Haaren raakte het vliegtuig een slootkant, waardoor het landingsgestel en de propellerbladen afbraken. De beide inzittenden bleven ongedeerd.

 

Publicatie onderzoek

Full Authority Digital Engine Control (FADEC)

De uitvoering van de noodlandingsprocedure is niet onderzocht. In het onderzoek lag de nadruk op de oorzaak van het fluctuerende motortoerental en het afnemende  motorvermogen. Daartoe zijn de motor en de digitale motorbesturing onder leiding van de Onderzoeksraad bij de motorfabrikant getest. Ook de verschillende componenten zijn nader onderzocht. Daarbij heeft het onderhoudsbedrijf ook input geleverd.

Gebleken is dat de motorproblemen hoogst waarschijnlijk zijn ontstaan door een slechte verbinding tussen de motor en de motorregeleenheid Full Authority Digital Engine Control (FADEC), die onder de linker bestuurdersstoel is gemonteerd. Gebleken is dat een stekker van de verbindingskabel aan de zijde van de FADEC beschadigd was. De beschadiging is ontstaan doordat tijdens eerdere onderhoudswerkzaamheden de stekker op een onjuiste manier was gemonteerd. Bij het monteren van de FADEC die tijdens de ongevalsvlucht in het vliegtuig was gemonteerd, is deze beschadiging niet opgemerkt.

Het volledige rapport is in het Engels gepubliceerd.

Beeldmateriaal

Onderzoeksgegevens

Thema Luchtvaart

Startdatum onderzoek

Publicatiedatum rapport

Type Verkort onderzoek

Status Afgerond

Fase Publicatie