Direct naar de inhoud
Brand in machinekamer. (Bron: Floris Visser)
Brand in machinekamer. (Bron: Floris Visser)

Brand in machinekamer, Maasaanloop

Status : Afgerond

Op 26 juni 2017 ontstond er brand in de machinekamer van een Nederlands vrachtschip. Het schip was onderweg naar Rotterdam en bevond zich reeds in de aanloop naar de haven. De bemanning wist de brand te blussen, waarna het schip naar Rotterdam is gesleept. Door de brand raakten twee bemanningsleden gewond en raakte het schip ernstig beschadigd. Het bijna 90 meter lange schip voer met inachtneming van de eisen in het bemanningscertificaat met een kapitein, eerste stuurman, maritiem officier en 2 gezellen. Daarnaast waren er nog 3 stagiaires aan boord. De maritiem officier was net van school en maakte zijn eerste reis waarbij hij ook de verantwoordelijkheid voor de machinekamer had. De brand ontstond nadat smeerolie van de hoofdmotor onder druk uit een filter kon ontsnappen. De smeerolie vormde daarbij een nevel die de machinekamer vulde en ontbrandde na in contact te zijn gekomen met hete delen van de hoofdmotor.

De Onderzoeksraad is na het ongeval een onderzoek gestart. Er zijn een aantal interviews gehouden en er is aan boord onderzoek gedaan. Daarbij is door het vaststellen van feiten de toedracht achterhaald:

  • De smeeroliespuiter ontstond omdat de maritiem officier de ontluchtingsbout van het filter verwijderde terwijl het filter nog onder druk stond;
  • Het veiligheidsmechanisme dat dit moest voorkomen en ook waarschuwde, werd als zodanig niet herkend. Dit mechanisme bestond uit een driehoekige kap die drie van de vier bevestigingsbouten van het filterdeksel op hun plaats hield. De kap zat bevestigd met de ontluchtingsbout en was voorzien van een gefreesd kanaaltje waarlangs olie ontsnapte als de bout werd losgedraaid terwijl er nog druk op het filter stond;
  • Om de ontluchtingsbout te kunnen verwijderen had het filter drukloos moeten worden gemaakt door, met behulp van een bedieningshendel, de smeerolie om te leiden via een ander filter. De bedieningshendel was echter verkeerd gemonteerd waardoor de indicator op de hendel aangaf dat de olie via dat andere filter werd geleid;
  • Omdat het hendel verkeerd was gemonteerd kon deze ook niet bediend worden, zodat alsnog de smeerolie via het andere filter zou worden geleid en de spuiter zou zijn gestopt. Het hendel werd geblokkeerd door leidingwerk op de motor;
  • De smeerolie-nevel activeerde het brandalarm. Nadat de nevel als veroorzaker van het brandalarm was geïdentificeerd, werd het gevaar op brand of explosie niet onderkend. Twee bemanningsleden bleven in de machinekamer om de hoofdmotor handmatig af te zetten. Voor het afzetten van de motor had ook de noodstop op de brug gebruikt kunnen worden;
  • Beide bemanningsleden zagen de brand ontstaan en konden ternauwernood de machinekamer ontvluchten, maar liepen daar wel brandwonden bij op;
  • Voordat de brand met CO2 kon worden geblust, moesten onder andere alle ventilatieopeningen met brandkleppen worden gesloten. De brandklep onder de buitentrap naar de brug kon moeilijk worden gesloten omdat het bedieningshendel door de rook en hitte moeilijk te bereiken was.

Dit voorval is terug te vinden in de Rapportage Ongevallen Scheepvaart over de periode mei 2020 - oktober 2020.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.