Op 23 februari 2017 vloog het vliegtuig met registratie G-JECP van Edinburgh in het Verenigd Koninkrijk naar Amsterdam Airport Schiphol (AAS, Schiphol). Tijdens de landing op Schiphol, omstreeks 16:55 uur lokale tijd, vrijwel onmiddellijk nadat het vliegtuig de grond had geraakt voor de landing, begaf het rechter landingsgestel het. Het vliegtuig rolde over rechts waarbij de rechter zijkant van het vliegtuig, de rechter vleugeltip en de rechter motorgondel de landingsbaan raakten en ernstig beschadigd raakten. Na enige honderden meters over de landingsbaan te zijn gegleden kwam het vliegtuig tot stilstand. Alle inzittenden van het vliegtuig werden van boord gehaald en het vliegtuig werd uitgezet. Er vielen geen gewonden, wel raakte het toestel ernstig beschadigd.

De rapportage treft u tevens aan in de kwartaalrapportage luchtvaart over het tweede kwartaal van 2018.
 

Publicatie

In dit onderzochte voorval, waar de yoke vóór het ongeval was vervormd, bevindt het landingsgestel zich buiten de ontwerpcriteria. De krachten op de stabilisor brace waren
zodanig groot dat het mogelijk was dat, ondanks dat de brace zich niet in de over center positie bevond, de sensoren wel aangaven dat het landingsgestel was vergrendeld. Dit
zorgde ervoor dat de bemanning een indicatie in de cockpit kreeg dat het landingsgestel down and locked was.
Omdat de stabilizer brace lock van het rechter landingsgestel vrijwel onmiddellijk ontgrendelde nadat het rechter landingsgestel de baan raakte, zorgde het gewicht van het vliegtuig ervoor dat de rechter landingsgestel inklapte, wat leidde tot het ongeval.
Het volledige onderzoek en bijbehorend erratum zijn in het Engels gepubliceerd.

Beeldmateriaal

Onderzoeksgegevens

Thema Luchtvaart

Startdatum onderzoek

Publicatiedatum rapport

Type Verkort onderzoek

Status Afgerond

Fase Publicatie