Op 15 december 2015 zou het vliegtuig met registratie EI-RJT een lijnvlucht uitvoeren van Amsterdam Airport Schiphol naar London City Airport. Het vliegtuig kreeg een pushback van gate D24 naar taxibaan A8. Nadat de eerste motor gestart was, heeft het pushbackvoertuig het neuswiel van het vliegtuig neergezet. Het pushbackvoertuig reed na het neerzetten enkele meters naar voren zodat de bemanning de startprocedure kon vervolgen. Terwijl de vierde motor werd opgestart, viel de remdruk plotseling weg en rolde het vliegtuig naar voren. Het vliegtuig botste tegen het pushbackvoertuig en liep aanzienlijke schade op aan de romp. Hierbij vielen geen gewonden.

Publicatie onderzoek

Vluchtfase start-up

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat dit voorval mede veroorzaakt is door een ongebruikelijk snelle daling van de hydraulische druk in het parkeerremsysteem als gevolg van een fout in één of beide gemotoriseerde kleppen van het parkeerremsysteem. Daarop volgde een plotselinge drukval, zeer waarschijnlijk doordat de vloeistof in de hydraulische accumulator opraakte en er geen druk meer geleverd kon worden.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid classificeerde dit voorval als een ernstig incident vanwege het verlies van controle over het vliegtuig. Het risico op een botsing door verlies van remdruk is in feite beperkt tot de vluchtfase start-up. Dan wordt mogelijk de parkeerrem gebruikt met alle drie de bruikbare hydraulische pompen uitgeschakeld en de hydraulische accumulator als enige bron van hydraulische druk.

Het volledige rapport is in het Engels gepubliceerd.

Beeldmateriaal

Onderzoeksgegevens

Thema Luchtvaart

Startdatum onderzoek

Publicatiedatum rapport

Type Verkort onderzoek

Status Afgerond

Fase Publicatie