De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een gevaarlijke reactie van de automatische piloot op het instrumentlandingssysteem (ILS) geconstateerd: vliegtuigen die op de automatische piloot landen, kunnen vanuit het ILS een omgekeerd signaal ontvangen. In plaats van de verwachte daling, richt de neus van het vliegtuig zich onverwacht omhoog waarna het vliegtuig gaat klimmen. Dit kan leiden tot een te grote afname van de snelheid en een mogelijke overtreksituatie waarbij de draagkracht van de vleugels zo ver afneemt dat het vliegtuig uit de lucht dreigt te vallen.

Om stabiel en veilig te landen, wordt voorgeschreven om het glijpad met een hoek van 3 graden te volgen. Het instrumentlandingssysteem geleidt het vliegtuig via deze route naar de landingsbaan. Wanneer het vliegtuig echter hoger dan gebruikelijk komt aanvliegen en van bovenaf het 3-graden glijpad wil onderscheppen, bestaat de kans dat het vliegtuig terecht komt op een zogeheten ‘vals’ glijpad. Deze term wordt in de luchtvaart gebruikt om de niet voorgeschreven 6- en 9-graden glijpaden aan te geven. Bij het kruisen van een vals glijpad, kan het ILS een omgekeerd signaal doorgeven aan het vliegtuig.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid is dit onderzoek gestart op basis van een onderzoek naar een voorval op Eindhoven Airport. Het rapport van dit onderzoek is hier te vinden.

Bekijk hier de animatie op YouTube.

Identificatienummer: LV2013079A

Publicatie

Persbericht

Gevaarlijke reactie automatische piloot bij vals glijpad

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een gevaarlijke reactie van de automatische piloot op het instrumentlandingssysteem (ILS) geconstateerd: vliegtuigen die op de automatische piloot landen

Lees meer over Gevaarlijke reactie automatische piloot bij vals glijpad
Persbericht

Dangerous autopilot response due to false glide slope

The Dutch Safety Board has identified a dangerous response of the autopilot to the instrument landing system (ILS): aircraft landing on the autopilot may receive a reversed signal from the ILS.

Lees meer over Dangerous autopilot response due to false glide slope

Onderzoek

Persbericht

Veiligheidswaarschuwing Instrument Landings Systeem bij nadering luchthavens

Vliegtuigen die op de automatische piloot landen kunnen onverwacht reageren op een signaal van het zogenoemde Instrument Landings Systeem (ILS) van de landingsbaan op de luchthaven. De Onderzoeksraad…

Lees meer over Veiligheidswaarschuwing Instrument Landings Systeem bij nadering luchthavens

Beeldmateriaal

Onderzoeksgegevens

Thema Luchtvaart

Publicatiedatum rapport

Status Afgerond

Fase Publicatie