Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Stuiterlanding, Van's Aircraft, Inc. RV-9A, PH-RVN, Vliegveld Hoogeveen
Bron: eigenaar vliegtuig
Bron: eigenaar vliegtuig

Stuiterlanding, Van's Aircraft, Inc. RV-9A, PH-RVN, Vliegveld Hoogeveen

Status : Afgerond

Toen de RV-9A zich in het rechterhandcircuit voor baan 27 bevond, meldde de piloot op de frequentie van Hoogeveen Radio dat hij zich op downwind en later op right base bevond en een full stop landing ging maken. Op final meldde hij wederom zijn positie en intenties via de radio. Volgens de piloot werden zijn radiotransmissies beantwoord door de havendienst. Op short final meldde de piloot nogmaals zijn positie. Hij nam vervolgens waar dat een ander toestel baan 27 opreed om de start aan te vangen. De piloot gaf aan hierdoor verrast te zijn. Het duurde volgens hem enige tijd voordat het toestel begon te rollen. Hij overwoog een doorstart te maken, maar besloot dit niet te doen. Hij was namelijk van mening dat zijn toestel dan te dicht bij de zweefvliegbaan zou komen die aan de zuidkant van de baan is gelegen, of te dicht bij het toestel zou komen dat zojuist was begonnen met de startrol. De piloot zette daarom de nadering voort en landde zijn RV-9A op baan 27.

Nadat het toestel voor de eerste keer de grond raakte, stuiterde het twee keer op. Hierna kantelde het voorover op de neus waar het kortstondig rechtop stond, alvorens terug te vallen op zijn hoofdwielen. Het toestel liep schade op aan de propeller, de spinner en de neuspoot. De piloot en de passagier bleven ongedeerd.

Een stuiterlanding is over het algemeen moeilijk te corrigeren, omdat het stuiteren snel achter elkaar plaatsvindt. De beste remedie tegen een stuiterlanding is direct na de eerste stuiter een doorstart te maken.

Kijk voor meer informatie in de kwartaalrapportage luchtvaart 3e kwartaal 2022.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.