Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Verlies van controle na onderbroken lierstart, Alexander Schleicher ASW 28, PH-1643, zweefvliegveld Terlet
Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid
Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid

Verlies van controle na onderbroken lierstart, Alexander Schleicher ASW 28, PH-1643, zweefvliegveld Terlet

Status : Afgerond

Nadat het zweefvliegtuig loskwam van de grond, verhoogde de piloot geleidelijk de neusstand van het toestel. Kort daarna merkte hij dat de lier geen trekkracht meer leverde en dat de snelheid van het zweefvliegtuig terugliep. Hij bracht vervolgens de neus van het toestel omlaag. Dit is het sein voor degene die de lier bedient, de lierist, dat er te langzaam wordt gelierd en er meer vermogen moet worden gegeven. Er gebeurde echter niets, aldus de piloot. Vervolgens bracht de piloot de neus van het toestel op de horizon en zag hij dat de lierkabel slap hing. Hij begreep toen dat er iets verkeerd ging waarna hij de kabel ontkoppelde. Het toestel vloog op dat moment op een hoogte van 25 รก 30 meter. Volgens de piloot was de snelheid van het zweefvliegtuig inmiddels teruggelopen tot 35 km/uur, terwijl dit volgens hem normaal 95 km/uur behoorde te zijn. Hij verlaagde de neusstand van het toestel maar durfde dit niet te veel te doen vanwege de lage hoogte waarop het toestel zich bevond. Hij probeerde de neusstand vervolgens in stapjes verder te verlagen. De snelheid liep wel iets op, maar op enig moment viel het toestel over de linkervleugel weg, nam een neerwaartse neusstand aan en begon te draaien. Het toestel raakte vervolgens eerst met de linkervleugel en toen met de neus de grond. De piloot raakte door het ongeval gewond en het zweefvliegtuig raakte zwaar beschadigd.

Uit de beschikbare filmopnamen blijkt dat de piloot de neus van het zweefvliegtuig wel vanuit de klimstand naar beneden bracht maar niet voldoende, waardoor de vliegsnelheid onvoldoende toenam en deze onder de overtreksnelheid kwam. Vrijwel meteen daarna viel het zweefvliegtuig over een vleugel weg. Gezien de lage hoogte was de piloot toen niet meer in staat deze situatie te herstellen waarna een ongeval onvermijdelijk bleek.

Kijk voor meer informatie in de kwartaalrapportage luchtvaart 3e kwartaal 2022.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.