Direct naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • Risico-inventarisatie noodzakelijk bij aanpassing werkprocessen op schepen

Om een aangepast werkproces veilig uit te voeren, moet tenminste een deskundige op het gebied van arbeidsveiligheid betrokken worden. Bij de FWN Rapide werd een werkwijze die uit praktisch oogpunt aan boord werd ontwikkeld, beschreven en in het veiligheidsmanagementsysteem (VMS) opgenomen. Hierdoor ontbraken effectieve beheersmaatregelen om veilig te kunnen werken met het tussendek als werkplatform. Het tussendek was daar namelijk niet voor bestemd of geschikt.

Risico-inventarisatie door gekwalificeerde deskundigen

In het rapport richt de Raad zijn aanbevelingen onder andere aan de scheepsbeheerder. Deze dient voorafgaand aan het aanpassen van werkprocedures de risico’s te laten inventariseren en evalueren door gekwalificeerde deskundigen. Ook moeten deze deskundigen betrokken worden bij het opstellen van veiligheidsbeheersmaatregelen die nodig zijn om de geïnventariseerde risico’s te verlagen.

Bekijk hier de onderzoekspagina ‘Tussendek valt in ruim met fatale afloop – Lessen uit het voorval aan boord van de FWN Rapide’ met het rapport en de aanbevelingen.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.