Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Noodlanding vanwege rook in cockpit, Cessna 550 Citation II, PH-SVZ

Noodlanding vanwege rook in cockpit, Cessna 550 Citation II, PH-SVZ

Status : Afgerond

De Cessna 550 Citation II, geregistreerd als PH-SVZ, vertrok van International Airport Teuge en vloog naar een gebied ten noordoosten van de provincie Groningen met als doel het maken van luchtfoto’s op FL058.

Tijdens de vlucht hoorden de  piloten plotseling een knal en voelden een trilling. De motorinstrumenten toonden bij het controleren normale waarden. Binnen enkele seconden kwam er rook boven uit het dashboard de cockpit binnen. De piloten verklaarden dat doordat zij landingsbaanbaan 23 al naderden en er rook in de cockpit aanwezig was, zij besloten tot een onmiddellijke landing. De piloot zou ongeveer 4-5 NM voor de landingsbaan het vermogen hebben verminderd tot stationair. De rook begon toen weg te trekken. Eenmaal geland bracht de bemanning het vliegtuig tot stilstand op de landingsbaan. Na een eerste inspectie zonder enige indicatie van brand, taxiede het vliegtuig onder begeleiding van de brandweer naar de opstelplaats.

Een van de conclusies van de Onderzoeksraad is dat de motorolie die in de motor vrijkwam, de oorzaak was van rook in de cockpit. Dit werd veroorzaakt via de airconditioning en het druksysteem van de cabine. De rook was het gevolg van een motorstoring die werd veroorzaakt door schade aan een lager. Het verlies van motorolie was het gevolg van secundaire interne schade aan de motor.

Kijk voor meer informatie in de Kwartaalrapportage luchtvaart 1e kwartaal 2023.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.