Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Verkeerde hoogte- en vliegsnelheidsindicatie, Boeing 737-700, PH-XRX, Rotterdam The Hague Airport
De cockpit. (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)
De cockpit. (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Verkeerde hoogte- en vliegsnelheidsindicatie, Boeing 737-700, PH-XRX, Rotterdam The Hague Airport

Status : Afgerond

Op 24 april 2021 stond een Boeing 737-700 gepland voor een vlucht van Rotterdam The Hague Airport naar Alicante-Elche Airport (Spanje). Voorafgaand aan de vlucht had het onderhoudspersoneel een routinematige preflight-inspectie uitgevoerd, inclusief een visuele inspectie van het pitot-statische systeem. Het personeel vond geen afwijkingen. Na rotatie en initiële klim namen de piloten onjuiste hoogte- en vliegsnelheidsindicaties waar en deden kort daarna een spoedoproep naar de luchtverkeersleiding. De pilot flying vervolgde de klim in noordoostelijke richting door gebruik te maken van het zicht naar buiten en de stand-by hoogte- en vliegsnelheidsmeter. De cockpitbemanning voerde de Airspeed Unreliable non-normal checklist uit en stelde vervolgens vast dat alleen de stand-by hoogte- en vliegsnelheidsmeter betrouwbaar was. Na overleg over de situatie besloot de bemanning uit te wijken naar Amsterdam Airport Schiphol. Schiphol Approach informeerde de cockpitbemanning dat de banen 06 en 36R beschikbaar waren en dat de weersomstandigheden ‘CAVOK’ waren. De piloten zakten naar 3000 voet, werden naar baan 06 geleid en maakten een veilige landing.

De onjuiste hoogte- en vliegsnelheidsindicaties die zich manifesteerden onmiddellijk nadat het vliegtuig was opgestegen, waren het resultaat van meerdere air data modules die geen geldige statische luchtdrukinvoer ontvingen. Drie pitot-statische lijnen waren niet goed aangesloten op hun bijbehorende air data modules, omdat de verbindende QDFs waarschijnlijk niet correct of helemaal niet op de borgpennen waren aangesloten nadat de spoelprocedure was uitgevoerd. Hierdoor kwam de cockpitbemanning tijdens de vlucht voor een gevaarlijke situatie te staan. Het bijbehorende risico werd verkleind door het feit dat ze overdag bij goede weersomstandigheden vlogen en gebruik konden maken van de stand-by instrumenten van het vliegtuig.

 

Kijk voor meer informatie in de Kwartaalrapportage luchtvaart 4e kwartaal 2022.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.