De perceptie bij een deel van de sector, dat een kapitein geen instructies kan krijgen, is historisch gegroeid. Van oudsher was een kapitein tijdens zeereizen op zichzelf en zijn bemanning aangewezen. In de huidige tijd is communicatie vanaf de wal met schepen verbeterd en is er regelmatig contact tussen kantoor en het schip. Dit biedt een rederij of eigenaar van schepen de mogelijkheid instructies te geven als een situatie hierom vraagt. De Onderzoeksraad doet daarom de volgende aanbeveling.
Aan de scheepsbeheerder Amasus:
1. Gebruik als rederij en eigenaar van schepen, in uitzonderlijke situaties waarin de veiligheid van de bemanning en het schip in het geding komt of dreigt te komen, de mogelijkheid om de kapitein instructies op te leggen.
Het vervrachten van (stuk)lading is een proces dat bestaat uit een aantal fundamentele of voorwaardelijke stappen. Bij elk van deze stappen zijn één of meerdere partijen betrokken die een bepaalde rol spelen in het proces. Uit dit voorval is gebleken dat het voor alle betrokken partijen van belang is om elkaar nadrukkelijk te attenderen op bijzonderheden van een lading, zoals al voorgeschreven is voor zware lading, ook als deze niet in de categorie ‘zware lading’ valt. Om dit te bevorderen doet de Onderzoeksraad de volgende aanbevelingen.
Aan de scheepsbeheerder Amasus:
2. Zorg dat stuwen en sjorren van bijzondere (stuk)lading, bijvoorbeeld lading met een excentrisch zwaartepunt of afwijkende vorm, aan boord zodanig uitgevoerd kan worden dat de praktijk in overeenstemming is met het vooraf bedachte plan. Dit voorval leert dat bij het opstellen van een plan dat in de praktijk uitvoerbaar is, in ieder geval aan de volgende onderwerpen aandacht besteed moet worden:
- Het aantoonbaar gebruik maken van de bij scheepsbeheerder en medewerkers bestaande kennis van en ervaring met het vervrachten van bijzondere (stuk)lading.
- Het gebruiken van invoergegevens voor de sjorberekeningen van (stuk)lading, die nauwkeurig en overeenkomstig met de werkelijkheid zijn.
- Het opvragen van alle benodigde informatie bij het vervrachten van (stuk)lading en deze delen met de bemanning.
3. Toets indien afgeweken wordt van het oorspronkelijke sjorplan of de gewijzigde manier van stuwen en/of sjorren voldoet om de lading veilig te kunnen vervrachten.