Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Afwijkende snelheids- en hoogte-indicaties, Boeing 737-800NG, OO-JAV, Amsterdam Airport Schiphol

Afwijkende snelheids- en hoogte-indicaties, Boeing 737-800NG, OO-JAV, Amsterdam Airport Schiphol

Status : Afgerond

Tijdens de klim trad er een verschil op tussen de snelheids- en hoogte-indicaties tussen de instrumenten van de gezagvoerder en copiloot. Op kruishoogte aangekomen werd het verschil groter. De bemanning probeerde tevergeefs het probleem op te lossen. Er werd besloten terug te keren naar Schiphol, waar het vliegtuig een veilige landing maakte.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid benadrukt dat onderhoudsprocedures of goedgekeurde alternatieve procedures moeten worden aangehouden. Zo wordt veilig gebruik van een toestel gewaarborgd.

Onjuiste werking van het pitot-statisch systeem heeft tot gevolg dat er onbetrouwbare informatie over luchtsnelheid en hoogte wordt weergegeven. Deze onbetrouwbare indicaties kunnen ertoe leiden dat de piloten moeilijkheden ondervinden om het toestel veilig te besturen. Wanneer deze indicaties worden gecombineerd met ongunstige omgevingsomstandigheden zoals wolkenlagen, kan dit de onveilige situatie verergeren. De piloten kunnen dan geen referenties – de horizon – als hulpmiddel buiten de cockpit gebruiken om het toestel te besturen. Tijdens dit voorval waren de piloten in staat om het toestel veilig in de lucht te houden, ondanks dat er gedurende het grootste deel van de vlucht sprake was van een wolkenlaag. Storingen in het pitot-statisch systeem hebben in het verleden geleid tot ernstige incidenten en ongevallen.

Benadrukt wordt dat onderhoudstechnici en piloten tijdens inspecties en voorbereidingen voorafgaand aan de vlucht moeten controleren of het pitot-statisch systeem vrij is van afdekkingen, stickers of tape om een veilige vlucht te garanderen. De maatschappij en onderhoudsorganisaties hebben beide een onderzoek uitgevoerd naar dit voorval en hebben hun bevindingen gedeeld met de Onderzoeksraad. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft ten behoeve van dit onderzoek de informatie uit de rapporten gebruikt en interviews afgenomen.

Meer informatie over dit voorval is te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart 3e kwartaal 2021.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.