Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Incident tijdens lierstart, ASK-23, PH-774, zweefvliegveld Soesterberg
Schematische weergave incident tijdens lierstart.
Schematische weergave incident tijdens lierstart.

Incident tijdens lierstart, ASK-23, PH-774, zweefvliegveld Soesterberg

Status : Afgerond

De ASK-23, een eenpersoonszweefvliegtuig, met aan boord een solist, stond klaar om te starten via de lierstartmethode vanaf baan 31. In deze startrichting ligt het landingsveld rechts van het startveld. Vanwege de noordenwind werden de lierkabels aan de noordkant van de baan uitgereden en lagen zo tussen de startbaan en het landingsveld in. Nadat een ASK-21, met aan boord een instructeur en leerling, aan de zuidkant van en ver in het landingsveld was geland, gaf de solist aan dat hij gereed was voor de start, waarna de lierkabel werd strakgetrokken. De instructeur, in de zojuist gelande ASK-21, zag dat de linkervleugel van zijn toestel over twee lierkabels, waaronder de kabel die werd strakgetrokken, lag. Toen de instructeur zag dat de kabel werd ingelierd en snelheid kreeg, heeft hij samen met de leerling snel de ASK-21 verlaten en zijn ze op de grond gaan liggen. De lierkabel zaagde zich in de tip van de linkervleugel van de ASK-21. Toen de ASK-23 los kwam van de grond, heeft de kabel de vleugel van de ASK-21 opgetild, waarna deze circa 180 graden om zijn topas draaide en hard op de grond tot stilstand kwam. De lierkabel kwam vroegtijdig vanzelf los van de ASK-23, op een hoogte van circa 50 meter, omdat deze bleef haken achter de vleugel van de ASK-21. Vervolgens vloog de solist rechtdoor en maakte een veilige landing. De instructeur en de leerling bleven ongedeerd. De linkervleugel van de ASK-21 raakte zwaar beschadigd.

De volgende drie factoren hebben bijgedragen aan het voorval. Ten eerste hebben de tiploper, de lichtgever en de solist de positie van de ASK-21 in het landingsveld niet als onveilig beschouwd en lieten zij vervolgens de start van de ASK-23 plaatsvinden. De betreffende club hanteerde geen eenduidige richtlijn om te bepalen wanneer de startbaan vrij is en er vervolgens kan worden aangevangen met de start. Ten tweede lagen de kabels verder in het
veld dan door de betrokkenen werd aangenomen en niemand had vanaf de startplaats waargenomen dat de linkervleugel van de ASK-21, die ver in het landingsveld stond, over twee lierkabels lag. Ten derde was er tijdens de lierstart van de ASK-23 geen supervisie door een instructeur en/of startleider; beide personen waren op het moment dat het voorval plaatsvond met iets anders bezig.

De veiligheidscommissie van de betrokken zweefvliegclub heeft onderzoek verricht naar het voorval en de resultaten hiervan gedeeld met de Onderzoeksraad. De commissie beveelt onder meer aan om gebruik te maken van een veilige sector, waarbinnen geen obstakels mogen zijn, op het moment dat er wordt gestart.

Dit ernstig incident is terug te vinden in de kwartaalrapportage luchtvaart over het 4e kwartaal van 2020.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.