Op 21 april 2012 vond een treinbotsing plaats in Amsterdam, vlakbij het Westerpark. Een intercity en een sprinter botsten frontaal tegen elkaar. Bij het ongeval raakten ten minste 190 van de circa 425 inzittenden gewond, van wie ruim 20 ernstig. Eén van de ernstig gewonde reizigers overleed de dag na het ongeval aan de opgelopen verwondingen. De botsing kon gebeuren doordat één van beide treinen door een rood sein reed.

Het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft zich gericht op drie zaken:

- De precieze gebeurtenissen die vooraf gingen aan de botsing (de toedracht).
- De wijze waarop de kans op een botsing als gevolg van een roodseinpassage wordt beheerst.
- De botsveiligheid van de betrokken treinen.

Persbericht

Passeren rood sein niet opgemerkt bij treinbotsing Amsterdam

Vlak voordat zaterdag 21 april 2012 twee treinen bij Amsterdam Westerpark met elkaar botsten, merkte noch de machinist, noch de verkeersleiding, noch de beveiligingstechniek op dat een van beide…

Lees meer over Passeren rood sein niet opgemerkt bij treinbotsing Amsterdam
Persbericht

Publicatie onderzoek treinongeluk Westerpark in december

De Onderzoeksraad verwacht in december het onderzoek naar het treinongeluk bij het Westerpark in Amsterdam te kunnen publiceren. Het rapport bestaat uit twee delen: het onderzoek naar de…

Lees meer over Publicatie onderzoek treinongeluk Westerpark in december
Persbericht

Onderzoeksraad geeft baanvak treinbotsing Amsterdam vrij

Den Haag, 22 april 2012 De Onderzoeksraad heeft vanmiddag 13.00 uur het baanvak vrijgegeven, waar gisteren vroeg in de avond een treinbotsing heeft plaatsgevonden, aan de Inspectie LenT. De Raad had…

Lees meer over Onderzoeksraad geeft baanvak treinbotsing Amsterdam vrij

Beeldmateriaal

Onderzoeksgegevens

Thema Railverkeer

Startdatum onderzoek

Publicatiedatum rapport

Status Afgerond

Fase Publicatie