Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Buitenlanding met schade, Alexander Schleicher ASW 27-18 E, PH-1399, Elst
Het toestel na de grondzwaai.  (Bron: Politie, Team luchtvaarttoezicht)
Het toestel na de grondzwaai. (Bron: Politie, Team luchtvaarttoezicht)

Buitenlanding met schade, Alexander Schleicher ASW 27-18 E, PH-1399, Elst

Status : Afgerond

De piloot steeg, in het eenpersoons zweefvliegtuig, op door middel van een sleepstart vanaf zweefvliegveld Soesterberg voor een overlandvlucht. De uitklapbare turbomotor van het toestel was niet bruikbaar vanwege een technisch probleem. Na ongeveer 1,5 uur gevlogen te hebben, en vroegtijdig te zijn teruggekeerd, omdat hij geen thermiek meer had gevonden, besloot de piloot op een hoogte van circa 300 meter een buitenlanding te maken nabij Elst. De landingsmogelijkheden waren daar beperkt. De piloot koos het volgens hem meest geschikte veld, met een lengte van circa 300 meter, voor een landing. Hij vloog een linkerhandcircuit en selecteerde op final de flaps in de landingsstand. Hij ging ervan uit dat de wind van rechts kwam tijdens de landing. Het veld liep licht glooiend op in de landingsrichting. Tijdens de landingsrol, waarbij de remkleppen waren geopend, liep de snelheid onvoldoende terug, aldus de piloot. Hij zette dan ook circa 50 meter voor een naderende bomenrij een grondzwaai in, omdat hij inschatte dat het zweefvliegtuig niet voor het eind van het veld tot stilstand zou komen. Hierbij liep het toestel schade op aan de romp, het stabilo en het landingsgestel. De piloot bleef ongedeerd.

Dit ongeval wordt verder beschreven in de Kwartaalrapportage luchtvaart over het 3e kwartaal van 2020.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.