Terug naar Overboord geslagen containers MSC Zoe, 1 - 2 januari 2019

Tussentijds rapport internationaal onderzoeksteam MSC Zoe

Naar aanleiding van het voorval met de verloren containers van de MSC ZOE in de nacht van 1 op 2 januari 2019 is de Panamese Marine Authority (PMA) als vlaggenstaat op basis van de IMO resolutie MSC.255(84) een onderzoek gestart naar de oorzaak van het ongeval. Zowel Duitsland (Bundesstelle für Seeunfalluntersuchung, BSU) als Nederland (Onderzoeksraad voor Veiligheid), zijn in dit onderzoek aangemerkt als staat met aanmerkelijk belang. Er is samenwerking tussen de verschillende raden.

In het kader van dit internationale onderzoek heeft de Duitse BSU conform artikel 14(2) van de EU Richtlijn 2009/18/EC een tussentijds rapport opgesteld, in samenwerking met de Onderzoeksraad. Het tussentijds rapport is gepubliceerd op de website van de BSU.

De EU Richtlijn is van toepassing op Europese lidstaten en stelt in artikel 14(2) dat indien het niet mogelijk is om binnen 12 maanden na het voorval een eindrapport te publiceren, een tussentijds rapport moet worden opgesteld.

In aanvulling op dit internationale onderzoek, is de Onderzoeksraad voor Veiligheid een onderzoek gestart dat zich richt op de gevolgen van het ongeval, de lokale situatie in het Nederlandse Waddengebied en de vaarroute van het schip.