Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Ongecontroleerde landing bij harde wind, Schroeder Fire Balloons G34/24
De heteluchtballon na de landing. (Bron: Landelijke politie)
De heteluchtballon na de landing. (Bron: Landelijke politie)

Ongecontroleerde landing bij harde wind, Schroeder Fire Balloons G34/24

Status : Afgerond

De gezagvoerder van de heteluchtballon, met drie passagiers aan boord, was vanwege snel verslechterende weersomstandigheden genoodzaakt een landing te maken. De ballon kwam daarbij in weersomstandigheden terecht die een gevaar vormden voor de veiligheid van de inzittenden. Na enkele landingspogingen kwam de ballon na een sleeplanding, waarbij de passagiers uit de mand vielen en de gezagvoerder half uit de mand viel, met de envelop tegen een bosrand tot stilstand. De passagiers liepen lichte verwondingen op.

 

Veilige ballonvaart

Bij een ballonvaart met betalende passagiers is sprake van commerciële luchtvaart. Dit legt een grote verantwoordelijkheid bij de gezagvoerder om de vaart zo veilig mogelijk uit te voeren en de passagiers niet in gevaar te brengen. Deze passagiers verwachten dat de ballonvaart op een veilige wijze uitgevoerd zal worden. Vanwege de kwetsbaarheid van een heteluchtballon en de inzittenden zijn er nationale en internationale verplichtingen alsook eigen bedrijfsvoorschriften conform het operationeel handboek die duidelijke eisen stellen aan het raadplegen van weersinformatie.

Gezien de veranderlijkheid van het weer is noodzakelijk dat voor een vaart die aan het eind van de dag plaatsvindt, de ontwikkeling van het weer gedurende de dag al wordt gevolgd. Hierbij moet gebruik worden gemaakt van zo veel mogelijk bronnen, maar zeker van weersverwachtingen die speciaal voor de ballonvaart zijn opgesteld. Daarnaast moet de weersverwachting worden geraadpleegd op een tijdstip dat zo dicht mogelijk bij de verwachte opstijgtijd ligt. Als deze voorbereiding zo kort mogelijk voor de vaart wordt gedaan, zoals de wetgeving voorschrijft, kan er een situatie ontstaan waarbij de vaart op het laatste moment geannuleerd moet worden. Hierbij kan een dilemma ontstaan tussen de veiligheid en commerciële belangen. Het is van belang dat een gezagvoerder zich te allen tijde bewust is van zijn grote verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de passagiers en de veiligheid van zijn passagiers altijd op de eerste plaats staat. Het behoort tot goed ballonvaarderschap om deze verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen.

Aanbevelingen

Aan de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL):

  1. Breng de lessen uit dit ongeval bij uw leden onder de aandacht en wijs hen op de te volgen werkwijze bij het raadplegen van de weersomstandigheden als voorbereiding op een ballonvaart. Geef in het kader van goed ballonvaarderschap aan welke bronnen daarbij gebruikt moeten worden en neem die op in het standaardformat van het Operations Manual Ballonvaren.
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.