De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft onderzoek gedaan naar het treinongeval in Stavoren dat op zondag 25 juli 2010 laat in de avond heeft plaatsgevonden. Een SPENO-slijptrein, welke in opdracht van ProRail was ingehuurd voor slijpwerkzaamheden aan het spoor, is bij aankomst op eindstation Stavoren met hoge snelheid door het stootjuk gereden. De slijptrein is daarna via het perron in botsing gekomen met een onbeladen tankauto en is daarna dwars door een watersportwinkel geschoven. De trein is na ongeveer 70 meter op een plein tot stilstand gekomen. In de trein waren vier personen aanwezig. Twee van hen hebben lichte verwondingen opgelopen. Op het moment van het ongeval waren er geen personen in de winkel of op het plein aanwezig. De materiële schade is enorm groot. De Onderzoeksraad heeft in de uren na het ongeval in Stavoren met direct betrokkenen gesproken en onderzoeksinformatie veiliggesteld.
Persbericht
Treinongeval Stavoren door gebrekkige aandacht voor veiligheid
Het treinongeval in Stavoren in juli 2010 is veroorzaakt door gebrekkige aandacht voor veiligheid bij de betrokken bedrijven. Dat blijkt uit het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, dat…