Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Naast de baan geraakt tijdens landing met zijwind, Reims aviation F172N
De PH-EAM met afgebroken neuswiel naast de baan.  (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)
De PH-EAM met afgebroken neuswiel naast de baan. (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Naast de baan geraakt tijdens landing met zijwind, Reims aviation F172N

Status : Afgerond

De PH-EAM, een Reims Aviation F172N, maakte een vlucht vanaf vliegveld Midden-Zeeland naar Lelystad Airport. Aan boord bevonden zich de piloot en een passagier. Tijdens de landing met zijwind verloor de piloot de controle over het vliegtuig, waardoor het van de baan raakte en ondersteboven tot stilstand kwam. De inzittenden bleven ongedeerd. Naast een afgebroken neuswielpoot en een krom propellerblad waren de vleugels van het vliegtuig beschadigd.

Landing met zijwind

Het vliegtuig raakte tijdens een landing met zijwind van de baan omdat de piloot, vanwege de door hem toegepaste landingstechniek, de controle over het vliegtuig verloor. Het gevolg was een traverserende conditie en het loskomen van de baan van het linker hoofdwiel. Hierdoor reduceerde de remcapaciteit waardoor het vliegtuig van de baan raakte en in de onverharde ondergrond ondersteboven tot stilstand kwam.

De piloot ging uit van een onjuiste windinschatting (5–10 knopen) in plaats van de beschikbare windinformatie (12-17 knopen met uitschieters tot 22-27 knopen). De windsituatie tijdens de landing kwam overeen met beschikbare windinformatie.

Ook tijdens de nadering is geen windinformatie verstrekt noch opgevraagd, waardoor de piloot tijdens de landing verrast werd door de sterke (zij)wind.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.