Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Onjuist opgelijnde start vanaf baan 24, Amsterdam Airport Schiphol
Onjuist opgelijnde start vanaf baan 24, Amsterdam Airport Schiphol, 18 januari 2016. Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid
Onjuist opgelijnde start vanaf baan 24, Amsterdam Airport Schiphol, 18 januari 2016. Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid

Onjuist opgelijnde start vanaf baan 24, Amsterdam Airport Schiphol

Status : Afgerond

Op 18 januari 2016 voerde een Embraer EMB 120 ER “Brasilia” een vrachtvlucht uit vanaf Schiphol naar London Stansted Airport in het Verenigd Koninkrijk. Aan boord waren twee piloten en om omstreeks 17.25 uur werd opgestegen vanaf baan 24.

Het vliegtuig vloog naar de bestemming en landde daar waarna het vliegtuig werd geparkeerd. Na het uitzetten van de motoren ontdekte het grondpersoneel gaten aan de rechterkant van de romp. Verder waren de propellerbladen aan de rechterkant beschadigd en werd in één van de propellerbladen een metaaldraad gevonden die in de voorkant van het blad vast was komen te zitten.

Op basis van deze informatie deed de Onderzoeksraad navraag bij Schiphol over gebeurtenissen die avond en verzocht daarbij een controle van baan 24. De vogelwacht van Schiphol had die avond de baan geïnspecteerd, waarbij was gebleken dat zeven baanrandlampen kapot waren.

Onjuist opgelijnde start

Tijdens het onderzoek werd vastgesteld dat het toestel een onjuist opgelijnde start had uitgevoerd vanaf baan 24 op Schiphol. De piloten interpreteerden de baanrandlampen aan de rechterkant van de baan als de lampen op de middenlijn van de startbaan. Tijdens de start raakte het neuslandingsgestel meerdere baanrandlampen. De lampen kwamen hierdoor los en vervolgens in aanraking met delen van het vliegtuig, waardoor de schade aan het toestel werd veroorzaakt.

Het volledige rapport is in het Engels gepubliceerd.

Aanbevelingen

Aan de internationale burgerluchtvaartorganisatie (ICAO):

Start het proces om, binnen Annex 14 Volume 1 ‘Aerodrome Design and Operations’, een standaard voor baanrandlichten te ontwikkelen waarmee piloten ze kunnen identificeren, met name zonder verwijzing naar andere lampen of andere vliegveldkenmerken.

Aan Amsterdam Airport Schiphol:

Neem proactief maatregelen, in overeenstemming met de bovenstaande aanbeveling aan de ICAO, die voorkomen dat piloten de baanrandlampen interpreteren als de lampen op de middenlijn van de baan.

Aan Luchtverkeersleiding Nederland:

Laat vliegverkeer voor toegang tot de startbaan buiten de uniforme daglicht periode uitsluitend gebruik maken van intersecties die zijn voorzien van centre line verlichting.

 

 

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.