Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Losgeschoten remklepstang, Rolladen-Schneider LS 4-b zweefvliegtuig
Losgeschoten remklepstang. (Bron: G.A. Metz)
Losgeschoten remklepstang. (Bron: G.A. Metz)

Losgeschoten remklepstang, Rolladen-Schneider LS 4-b zweefvliegtuig

Status : Afgerond

De Rolladen-Schneider LS 4-b, een eenpersoons zweefvliegtuig, maakte op 23 april 2018 een lokale vlucht. Op een hoogte van ongeveer 1100 meter schoot de remklepstang in de cockpit van het zweefvliegtuig los. Vanaf dat moment had de piloot weinig tot geen controle over de remkleppen en besloot hij terug te keren naar het zweefvliegveld. De piloot hield met zijn rechterhand het overgebleven deel van de remklepstang vast en bestuurde het zweefvliegtuig met zijn linkerhand. Bij de landing deden zich verder geen problemen voor. Na de vlucht bleek dat de remklepstang was losgeraakt van de rest van het mechanisme.

Niet-functionerende remkleppen

Het betreffende zweefvliegtuig was op 7 april 2018 aangepast in de werkplaats van de vliegclub naar aanleiding van een EASA Airworthiness Directive. Tijdens analyse achteraf is vastgesteld dat hierbij het verkeerde type Loctite bevestigingslijm was gebruikt en dat de gebruiksdatum van de Loctite al twee jaar eerder was verlopen. Bovendien was de lasnaad in de remklepstang niet verwijderd met een 13,5 mm boor, zoals voorgeschreven in de technische richtlijn van de fabrikant, maar met een andere boor. Daardoor had de stang beperkte bewegingsvrijheid, wat leidde tot een buigmoment op de wartel van de remklepstang. De lasnaad belastte ook de schroefdraad van de bout in de wartel. Onvoldoende schroefdraad, gecombineerd met het herhaaldelijk draaien van de remklephendel wat nodig is om de remkleppen te bedienen, heeft geleid tot het losraken van de bout. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het losraken van de wartel waardoor de remkleppen niet meer geheel konden worden ingetrokken. Het effect van niet-functionerende remkleppen is dat de daalhoek op final niet meer met deze kleppen kan worden geregeld en het onmogelijk wordt om het zweefvliegtuig op deze gebruikelijke manier op de beoogde landingsplaats te landen.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.