Op basis van de resultaten van dit onderzoek doet de Onderzoeksraad drie aanbevelingen aan de minister van Defensie.
Mogelijkheden draadaanvaringen te voorkomen
Hoogspanningslijnen zijn onder omstandigheden slecht zichtbaar. Om bij te dragen aan de zichtbaarheid van hoogspanningsleidingen is het plaatsen van actieve systemen aan boord van helikopters één van de opties. Deze maken gebruik van de aan boord aanwezige navigatiesystemen en zijn gekoppeld aan een database van de obstakels aan boord van de helikopter.
1. Bestudeer de mogelijkheden voor het plaatsen van actieve waarschuwingssystemen aan boord van de helikopters zodat hoogspanningsleidingen beter worden opgemerkt.
Beschikbaarheid vlieguren
In 2001 heeft Defensie het aantal trainingsuren voor Apachevliegers teruggebracht van 180 (NAVO-norm) naar 140 per jaar. Ter compensatie zou een geavanceerde missiesimulator worden aangeschaft voor de overige 40 uur. De simulator is ondanks erkende noodzaak nog niet aangeschaft. De Onderzoeksraad constateerde dit ook al in zijn rapport over het Apache-ongeval in 2007.
2. Schaf op korte termijn geavanceerde missiesimulatoren aan waarin militairen realistisch kunnen trainen zonder daadwerkelijk gebruik van helikopters en waarborg op deze wijze de behoefte aan voldoende trainingsuren.
Vliegkaarten
Het CLSK gebruikt ten behoeve van de navigatie naast papieren kaarten ook digitale kaarten. De kaarten worden voor aanvang van de vlucht uitgeprint. De informatie op de huidige digitale kaarten is echter onvolledig. Dit leidt tot onbetrouwbaarheid van de kaartgegevens en frustratie tijdens het planningsproces.
3. Ga zo spoedig mogelijk over op een kaartsysteem dat alle benodigde informatie in zich heeft voor een veilige vluchtuitvoering en waarbij de gebruikte kaarten op een voldoende kwaliteitsniveau kunnen worden afgedrukt. Draag ondertussen zorg dat gebruikers zich bewust zijn van de beperkingen in het huidige systeem.