Direct naar de inhoud
  • Home
  • Onderzoeken
  • Draadaanvaring Apache helikopter tijdens nachtvliegen Zoelmond
Draadaanvaring Apache helikopter tijdens nachtvliegen Zoelmond. (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)
Draadaanvaring Apache helikopter tijdens nachtvliegen Zoelmond. (Bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Draadaanvaring Apache helikopter tijdens nachtvliegen Zoelmond

Status : Afgerond

Tijdens een nachtvliegoefening op 13 november 2017 vloog een Apache-helikopter van Defensie tegen een bliksemdraad boven een hoogspanningslijn nabij de plaats Zoelmond. Er vielen geen gewonden maar door de aanvaring ontstond een stroomstoring van enige uren in het gebied. 

Hoogspanningslijnen zijn vanwege hun beperkte doorsnede slecht zichtbaar. Vanwege het donker hadden de vliegers slechts beperkt zicht en waren zij afhankelijk van de aan boord aanwezige sensoren die een beperkt blikveld en een beperkte resolutie hebben. Ook hierdoor zijn hoogspanningslijnen slecht zichtbaar.

Vlak voor de aanvaring met de hoogspanningslijn was de helikopter verwikkeld in een gesimuleerde gevechtssituatie. Om een gesimuleerde verrassingsaanval te ontwijken, moest de vlieger een uitwijkmanoeuvre maken. Hij had zijn aandacht met name gericht op de oefenvijand en was zich daarom niet meer bewust van de hoogspanningslijn. 

Draadaanvaring Apache helikopter tijdens nachtvliegen Zoelmond

Naast het volledige rapport is er een Engelstalige samenvatting beschikbaar.

Aanbevelingen

Mogelijkheden draadaanvaringen te voorkomen

Hoogspanningslijnen zijn onder omstandigheden slecht zichtbaar. Om bij te dragen aan de zichtbaarheid van hoogspanningsleidingen is het plaatsen van actieve systemen aan boord van helikopters één van de opties. Deze maken gebruik van de aan boord aanwezige navigatiesystemen en zijn gekoppeld aan een database van de obstakels aan boord van de helikopter.

1. Bestudeer de mogelijkheden voor het plaatsen van actieve waarschuwingssystemen aan boord van de helikopters zodat hoogspanningsleidingen beter worden opgemerkt.

Beschikbaarheid vlieguren

In 2001 heeft Defensie het aantal trainingsuren voor Apachevliegers teruggebracht van 180 (NAVO-norm) naar 140 per jaar. Ter compensatie zou een geavanceerde missiesimulator worden aangeschaft voor de overige 40 uur. De simulator is ondanks erkende noodzaak nog niet aangeschaft. De Onderzoeksraad constateerde dit ook al in zijn rapport over het Apache-ongeval in 2007.

2. Schaf op korte termijn geavanceerde missiesimulatoren aan waarin militairen realistisch kunnen trainen zonder daadwerkelijk gebruik van helikopters en waarborg op deze wijze de behoefte aan voldoende trainingsuren.

Vliegkaarten

Het CLSK gebruikt ten behoeve van de navigatie naast papieren kaarten ook digitale kaarten. De kaarten worden voor aanvang van de vlucht uitgeprint. De informatie op de huidige digitale kaarten is echter onvolledig. Dit leidt tot onbetrouwbaarheid van de kaartgegevens en frustratie tijdens het planningsproces.

3. Ga zo spoedig mogelijk over op een kaartsysteem dat alle benodigde informatie in zich heeft voor een veilige vluchtuitvoering en waarbij de gebruikte kaarten op een voldoende kwaliteitsniveau kunnen worden afgedrukt. Draag ondertussen zorg dat gebruikers zich bewust zijn van de beperkingen in het huidige systeem.

Gerelateerd nieuws

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.