Sector Railverkeer

Treinbotsing tussen intercity en sprinter, 21 april 2012 Westerpark, Amsterdam

Introductie

Op 21 april 2012 vond een treinbotsing plaats in Amsterdam, vlakbij het Westerpark. Een intercity en een sprinter botsten frontaal tegen elkaar. Bij het ongeval raakten ten minste 190 van de circa 425 inzittenden gewond, van wie ruim 20 ernstig. Eén van de ernstig gewonde reizigers overleed de dag na het ongeval aan de opgelopen verwondingen. De botsing kon gebeuren doordat één van beide treinen door een rood sein reed.

Het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft zich gericht op drie zaken:

  • De precieze gebeurtenissen die vooraf gingen aan de botsing (de toedracht).
  • De wijze waarop de kans op een botsing als gevolg van een roodseinpassage wordt beheerst.
  • De botsveiligheid van de betrokken treinen.

Statistieken

  • Startdatum onderzoek 21 apr. 2012
  • Einddatum onderzoek 11 dec. 2012
  • Type onderzoekVolledig
  • Status onderzoekAfgerond
  • De Onderzoeksraad verwacht in december het onderzoek naar het treinongeluk bij het Westerpark in Amsterdam te kunnen publiceren. Het rapport bestaat uit twee delen: het onderzoek naar de achterliggende oorzaak van de treinbotsing en het onderzoek naar de botsveiligheid van de treinstellen. In dat laatste deel wordt ook gekeken naar het effect van een botsing op het interieur van een trein en wat dat betekent voor de veiligheid van de passagiers. Nadat het conceptrapport voor reactie is voorgelegd aan de betrokken partijen, kan een exacte publicatiedatum vastgesteld worden. De Raad zal het rapport bij de publicatie ook in een aparte bijeenkomst toelichten aan de slachtoffers van het ongeluk. De Onderzoeksraad zal hen daarvoor de komende weken uitnodigen. Op 21 april 2012 zijn rond 18.30 uur in Amsterdam tussen de stations Amsterdam Sloterdijk en Centraal Station ter hoogte van het Westerpark twee treinen frontaal op elkaar gebotst. Bij het ongeval raakten meer dan 200 mensen gewond. Een passagier kwam bij dit ongeval om het leven. De Onderzoeksraad is direct na het ongeluk een onderzoek gestart.

  • Andere berichten in deze fase

  • Persberichten 11 dec. 2012

    Passeren rood sein niet opgemerkt bij treinbotsing Amsterdam

    Vlak voordat zaterdag 21 april 2012 twee treinen bij Amsterdam Westerpark met elkaar botsten, merkte noch de machinist, noch de verkeersleiding, noch de beveiligingstechniek op dat een van beide treinen door een rood sein was gereden. Vanwege werkzaamheden aan het spoor was de dienstregeling bovendien te krap gepland. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag in het rapport ‘Treinbotsing Amsterdam Westerpark’. Het onderzoek laat ook zien dat de NS meer moet doen om het letsel bij reizigers te beperken.
    Lees hier het volledige persbericht.

  • Persberichten 22 apr. 2012

    Onderzoeksraad geeft baanvak treinbotsing Amsterdam vrij

    Den Haag, 22 april 2012 De Onderzoeksraad heeft vanmiddag 13.00 uur het baanvak vrijgegeven, waar gisteren vroeg in de avond een treinbotsing heeft plaatsgevonden, aan de Inspectie LenT. De Raad had het baanvak in beslag genomen om zijn onderzoek te kunnen starten. Het beslag op de treinen blijft vooralsnog gehandhaafd in verband met nader onderzoek. De inspectie zal vanuit haar taak als toezichthouder overleggen met ProRail wanneer het baanvak weer veilig in gebruik kan worden genomen.

Treinbotsing tussen intercity en sprinter