Opvolging aanbevelingen leidt tot veiligere viskotters
- Algemeen
- Type ongeval
- Type vaart
- Visserij
- Zeevaart
- Zinken
De noodzakelijke competenties waarmee bemanningen gevaarlijke asymmetrische beladingstoestanden kunnen herkennen en voorkomen, zijn geen vast onderdeel van de lespakketten die in de visserijopleidingen worden aangeboden. Ook vanuit de wet- en regelgeving is niet geborgd dat de bemanningen aan boord goed op de hoogte zijn van de risico’s van dergelijke beladingstoestanden van het schip waarop ze varen. Met de opvolging van de aanbevelingen uit het rapport van de Raad komt daar verandering in.
Handelingsperspectief bemanningen wordt verhoogd
De sectorpartijen aan wie een aanbeveling is gedaan, hebben voortvarend stappen gezet om deze op te volgen. Hiermee wordt het handelingsperspectief van bemanningen verhoogd. Dat gebeurt door de bemanning hierover te informeren en het onderwerp te integreren in de opleidingstrajecten. Ook de maritieme maakindustrie heeft via de geadresseerde partij NMT de voor hen relevante leden geïnformeerd om de veiligheid op viskotters te verhogen.
Aandacht voor wet- en regelgeving
De minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) beschouwt een asymmetrische beladingstoestand als noodsituatie, waarin zogenoemd ‘goed zeemanschap’ het uitgangspunt is. Noodsituaties kunnen volgens de Onderzoeksraad echter niet worden opgelost met goed zeemanschap alleen. De Raad vindt dat IenW zich met betrekking tot deze aanbeveling constructiever zou kunnen opstellen. Aandacht voor wet- en regelgeving is daarbij cruciaal.
Bekijk de onderzoekspagina ‘Kapseizen en zinken viskotters – Lessen uit de voorvallen met de UK-165 Lummetje en de UK-171 Spes Salutis’ met daarop het rapport, de aanbevelingen en de tussentijdse waarschuwing die de Raad deed uitgaan.