Direct naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • Onderzoeksraad: aanbeveling spoorveiligheid niet opgevolgd

Den Haag, 19 januari 2012

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft de aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid niet opgevolgd om binnen twaalf maanden duidelijk te maken waar het beveiligingssysteem ERTMS* op het Nederlandse spoor of op welk materieel wordt aangebracht en waar alternatieve maatregelen nodig zijn. De Onderzoeksraad heeft deze aanbeveling gedaan omdat de veiligheid op het spoor verder verbeterd kan worden door de invoering van ERTMS of alternatieve maatregelen.

De Onderzoeksraad beseft dat bij het verbeteren van de veiligheid ook een kostenafweging gemaakt moet worden, maar constateert dat door het uitblijven van de aanbevolen inventarisatie nog steeds niet duidelijk is waar er aanvullende of tussentijdse maatregelen moeten worden genomen. Voorzitter Joustra van de Onderzoeksraad betreurt deze gang van zaken en gaat ervan uit dat deze aanbeveling alsnog op korte termijn wordt opgevolgd.

Op 24 september 2009 botsten twee goederentreinen frontaal op elkaar bij Barendrecht. Een passagierstrein reed in op een van de gebotste treinen. De machinist van één van de goederentreinen kwam hierbij om het leven, de andere machinist raakte zwaar gewond. De materiële schade was groot. De botsing is veroorzaakt doordat één van de treinen door een rood sein is gereden, zeer waarschijnlijk doordat de machinist onwel is geworden. Het sein in Barendrecht was één van de seinen die nog was uitgerust met het oude beveiligingssysteem. De Onderzoeksraad voor Veiligheid deed naar aanleiding van het ongeval onderzoek en bracht op 18 januari 2011 zijn onderzoeksrapport uit. Een van de aanbevelingen uit het rapport luidde:

‘Stel binnen twaalf maanden vast welke baanvakken en emplacementen en welk materieel op welke termijn van ERTMS worden voorzien, en geef aan welke maatregelen worden genomen op de baanvakken en emplacementen die niet van ERTMS worden voorzien, bewerkstellig dat tot aan de daadwerkelijke invoering van ERTMS door alle betrokken partijen wordt geïnvesteerd in noodzakelijke tussentijdse maatregelen.’

De Onderzoeksraad heeft in het rapport Barendrecht nadrukkelijk niet aanbevolen overal ERTMS aan te brengen, maar in kaart te brengen waar wel en waar niet.

Spoorbeheerder Prorail stuurde dinsdag 17 januari 2012 een uitgebreide schriftelijke reactie op de specifiek aan de spoorbedrijven gerichte aanbevelingen uit het rapport. De reactie van Prorail lijkt goede aanknopingspunten te bevatten voor verdere verbetering van de veiligheid op het spoor; de Onderzoeksraad zal deze reactie de komende periode verder beoordelen.

*European Rail Traffic Management System

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.